Behöver du vinterdÀck till din BMW?

BerĂ€knad lĂ€stid: 7 minuter ⏳

Vintern Àr nÀstan hÀr i de flesta regioner i vÀrlden sÄ frÄgan Àr:

behöver du vinterdÀck pÄ din BMW?

HÀr Àr svaret.

Klockan Àr cirka 19:00 pÄ en kall, blÄsig vinternatt. Temperaturen svÀvar runt -1 och det har regnat, ett farligt stadium för isiga förhÄllanden. Efter att ha lÀmnat butiken med fyra nya vinterdÀck installerade först den morgonen fick jag att kyssa alla fyra hörnen av min kontaktplÄster vad jag mötte nÀsta.

Resande söderut pĂ„ Windsor’s Huron Church Ave, en av Nordamerikas mest trafikerade vĂ€gar med hög lastbiltrafik, kom jag till en korsning dĂ€r de tvĂ„ högra fĂ€lten i de 3 sydgĂ„ende fĂ€lten stod stilla, tiotals semi-lastbilar lurade genom första vĂ€xeln.

Med ett nytt grönt visat nĂ€rmar jag mig korsningen strax under hastighetsgrĂ€nsen, en tydlig körfĂ€lt ligger framför. Utan nĂ„gon varning eller signal gör en plattbĂ€dds semi-truck ett plötsligt drag i min körfĂ€lt frĂ„n stillastĂ„ende (lastbilar Ă€r helt förbjudna frĂ„n denna ”snabba” fil i Huron Church, jag antar att han Ă€r en ny, slarvig eller berusad förare).

Behöver du vinterdÀck till din BMW?
Behöver du vinterdÀck till din BMW?

HÄrt pÄ bromsarna med en hög betongbarriÀr till vÀnster och en nÀsspÀrr av lastbilar till höger har jag ingenstans att gÄ. Visioner av min till synes förestÄende halshuggning nÀra, platt slÀpvagn liggande som en öppnad sax över vÀgen framÄt, pÄ ungefÀr samma höjd som mitt streck. FjÀdrar bromsarna Jag spelar med grÀnsen för dÀcks vidhÀftning till vÀgen och försöker brÀnna av hastigheten som om mitt liv berodde pÄ det, för mitt liv berodde pÄ det.

NÀr jag stÀngde in pÄ de sista fot av kvarvarande asfalt blev jag förvÄnad över att stoppa bilen helt. Lastbilschauffören som stÀngde av min körfÀlt hade sin lastbil vid ett helt stopp och insÄg att hans slÀp inte hade tillrÀckligt med utrymme för att slutföra körbytet utan att svepa lastbilen framför.

BĂ„da vi stĂ„r stilla, min huva ungefĂ€r 2 meter frĂ„n den vassa metallkanten pĂ„ hans slĂ€pvagn, gick ett ögonblick av klarhet. Jag var bokstavligen skyldig mitt liv till de dĂ€ck som jag just hade köpt – för varje mindre dragkraft pĂ„ den hala, iskalla natten skulle ha resulterat i min dödsannons och en mycket liten arvskuld överförd till mina förmĂ„nstagare.

Behöver du vinterdÀck till din BMW?

Det handlar inte bara om snö och is.

De flesta tror pÄ felaktigheten att vinterdÀck behövs för snö och is, men eftersom de bor i en del av landet dÀr det finns lite nederbörd och bara kalla temperaturer, skulle de inte dra nytta av vinterdÀck. Detta Àr ett misstag. VinterdÀckens kemi har förbÀttrats för att passa vintervÀgarnas unika körmiljö.

NĂ€r helĂ„rs- eller sommarprestanda-dĂ€ck börjar tappa grepp, hĂ€rdar under kalla temperaturer – vinterdĂ€ck kommer bara till sitt högsta driftstemperaturomrĂ„de, mjuka och smidiga, redo att ta tag i asfalten. ÖvergĂ„ngstemperaturen dĂ€r sommardĂ€ck eller helĂ„rsdĂ€ck tappar grepp och vinterdĂ€ck gĂ„r in i sitt högsta driftsfönster Ă€r cirka 7 C Celsius (44,6 grader Fahrenheit).

Vi kunde dela vetenskapen om vinterdÀck i tvÄ kategorier: mekaniskt grepp och molekylÀr vidhÀftning.

Behöver du vinterdÀck till din BMW?

Mekaniskt grepp avser den fysiska passningen av slitbanan mot vĂ€gytan. Gummiblandningens smidbarhet gör att den kan ”lĂ„sas samman” med vĂ€gytans vĂ„gor (grov sten / sand / tjĂ€ra eller betongyta). Återigen pĂ„verkar temperaturen gummiblandningens smidighet, sĂ„ smidiga gummiföreningar möjliggör bĂ€ttre dragkraft. Slitbanemönstrets förmĂ„ga att evakuera slam eller vatten Ă€r ocksĂ„ viktigt för att passa slitbanan mot vĂ€gytan.

LĂ€gga till ytterligare en fasett i slitbanemönstret, vinterdĂ€ck innehĂ„ller tusentals dĂ€ck ”sipes” som fungerar som separata bitande kanter i snön. Dessa sipes ger ocksĂ„ flexibilitet pĂ„ slitbanans yta, vilket i sin tur ger mer grepp pĂ„ is och snö. SĂ€rskilt en intressant teknik har förnekat behovet av dubbdĂ€ck (vinterdĂ€ck med smĂ„ metallspikar skruvade i ytan); denna teknik fĂ„r dragkraft pĂ„ mikroskopisk nivĂ„ med miljontals ”bitpartiklar” för att spika in i isen eller snön.

Toyo anvÀnder till exempel valnötskal för att öka dragkraften pÄ isen. Valnötskal pulveriseras först till ett fint pulver och blandas sedan i slitbanan. I mikroskopisk skala representerar varje enskild partikel en skarp skÀrv av trasigt skal, redo att fungera som en isplock som sticker ut ur dÀcket. NÀr dÀcket slits, frÀscha skÀrvor av valnötskalytan, vilket ger extra grepp.

NĂ€r man tĂ€nker pĂ„ att dubbade dĂ€ck kan ha cirka 10 spikar i kontakt med vĂ€gytan vid varje tidpunkt, medan moderna vinterdĂ€ck har tusentals enskilda bitpartiklar i kontakt vid vĂ€gytan nĂ€r som helst – fördelen med mikroskopisk ”bitpartikel ”Tekniken blir tydlig. Andra tillverkare anvĂ€nder olika bitpartikelmaterial medan de arbetar pĂ„ samma designförutsĂ€ttning.

Slutligen innehĂ„ller moderna vinterdĂ€ck ”mikroceller” eller ”tubuli” som bokstavligen suger vatten frĂ„n is- eller snöytan som de rullar över för att möjliggöra bĂ€ttre kontakt mellan slitbanan och ytan under (betrakta det som is eller snö Ă€r komprimerade vid temperaturer nĂ€ra smĂ€ltpunkten slĂ€pper de ut vatten till ytan, vilket effektivt producerar ”mikrovattenplaning” och minskar dragkraft).

För det andra har vi molekylÀr vidhÀftning mellan gummit och vÀgytan. PÄ atomnivÄ sker bindning mellan vÀgytan och dÀcksammansÀttningen nÀr de möts. Beroende pÄ vÀgytans tillstÄnd (torr mot vÄt) kommer gummiblandningens kemi att diktera hur mycket vidhÀftning som Àr tillgÀnglig via molekylÀr bindning. Till exempel tillsÀtts kiseldioxid till vinterdÀck eftersom det har en affinitet för vattenmolekyler och dÀrmed ger större vÄt dragkraft genom bindning till den vÄta ytan.

Även om dessa tekniker kan verka imponerande pĂ„ papper, Ă€r de hĂ€pnadsvĂ€ckande i praktiken. Det fĂ€ste som finns frĂ„n de bĂ€sta vinterdĂ€cken kan ibland efterlikna det fĂ€ste som finns tillgĂ€ngligt under alla Ă„rstider pĂ„ vĂ„t trottoarkant medan du kör pĂ„ snö. Jag kommer till och med att erkĂ€nna att jag kört snötĂ€ckta skogsavverkningsspĂ„r med en tvĂ„hjulsdriven bil som bĂ€r Toyo vinterdĂ€ck … och gör den utan slĂ€p eller vinsch.

De sĂ€ger att ”en kedja Ă€r bara lika stark som den svagaste lĂ€nken.” PĂ„ snötĂ€ckta vĂ€gar Ă€r dina dĂ€ck alltid den svagaste lĂ€nken – om de inte Ă€r vinterdĂ€ck av hög kvalitet. Tidigare i artikeln nĂ€mnde vi kort betydelsen av fyrhjulsdrift vid vinterkörning. Utan tvekan erbjuder AWD ytterligare dragkraft för acceleration pĂ„ hala ytor. AWD ökar dock inte dĂ€cks dragkraft med vĂ€gytan, utan utnyttjar helt enkelt tillgĂ€ngligt drag genom att fördela kraften mer effektivt till vĂ€gen.

Eftersom maximalt dÀckgrepp Àr begrÀnsat, kan du inte förvÀnta dig att ett dÀck effektivt vrider ett fordon och accelererar samtidigt utan kompromiss (understyrning). DÀrför erbjuder AWD inte en stor fördel med ytterligare kurvtagning pÄ hala ytor och kan inte stoppa ett fordon snabbare. Fördelen med AWD Àr begrÀnsad pÄ hala ytor och i slutÀndan kommer vinterdÀck att gÄ mycket lÀngre för att hjÀlpa dig vid vinterkörning Àn AWD nÄgonsin kunde.

En frÄga om pengar.

Medan de flesta bilister som glider ur kontroll kommer att sÀga att vinterdÀck Àr för dyra för dem att motivera, tror jag pÄ en enkel sanning som helt motsÀger detta pÄstÄende. VinterdÀck Àr billigare Àn försÀkringsvandringar och pÄbyggnad. Och du kan inte sÀtta ett pris pÄ din sÀkerhet. De flesta vinterdÀck av hög kvalitet har en livslÀngd pÄ tre till fyra Är innan byte Àr nödvÀndig, sÄ dela inköpskostnaden över tre till fyra Är nÀr du budgeterar för dem.

Eftersom du aldrig kör dina vinterdÀck under sommaren kan du effektivt minska pÄ slitaget och detta gör att du kan njuta av bÄde vintergrepp och en underhÄllande, rolig sommar med en uppsÀttning prestanda sommardÀck.

En vanlig absurditet Ă€r tanken att en riktigt begĂ„vad förare pĂ„ nĂ„got sĂ€tt kan köra genom snö utan vinterdĂ€ck. Jo ja, det Ă€r sant – det har jag till och med gjort!

Jag körde en kundvagn genom snö. Detta reflekterar inte förartalang, utan visar bristande förstÄelse. Det Àr till och med möjligt att köra genom snö med sommarprestanda-dÀck, men detta visar helt enkelt en vanlig brist pÄ respekt för fysiken i spel, din personliga sÀkerhet och en grov bortsett frÄn andra pÄ vÀgen.

Sanningen Àr ute.

Alla Ă„rstider Ă€r som ett par vandringsskor. Du kan ta en trevlig lĂ€tt promenad i dem, och de kommer att fungera okej. Du kan springa i dem, du kan vandra i dem, du kan spela basketboll eller tennis i dem, du kan spela golf i dem, du kan klĂ€ttra i dem, men de utför inte nĂ„gon av de föregĂ„ende uppgifterna sĂ„ bra. De Ă€r verkligen en ”Jack of all trades, master of none.” Per definition Ă€r helĂ„rsdĂ€ck en kompromiss: varför Ă€ventyra din sĂ€kerhet och körglĂ€dje?

VinterdÀck erbjuder sÄ mycket tillgÀngligt grepp och körglÀdje att jag regelbundet gör det till en punkt att gÄ ut och köra efter ett kraftigt snöfall, eller Ànnu bÀttre, mitt i en snöstorm. RÀtt utrustning kan göra en ogÀstvÀnlig miljö som en lekplats för din utforskning och njutning.

Sammanfattning

Ja, du behöver vinterdÀck för din BMW ifall du inte vill kompromissa med sÀkerheten.

Om du Àr intresserad av att lÀsa vÄra dÀcktest för dÀck som specifikt passar för BMW-bilar, klicka hÀr.

 

The following two tabs change content below.
Behöver du vinterdÀck till din BMW?
Hej! Det Ă€r jag som Ă€r DĂ€ckBanditen. Jag Ă€r helt galen i dĂ€ck som du kanske listat ut. AnvĂ€nd dig av mina utförliga dĂ€cktest jag publicerat för att fatta rĂ€tt köpbeslut gĂ€llande dina dĂ€ck. Viktigast av allt — glöm inte att dela mina inlĂ€gg! Jag hoppas du gillar det hĂ€r!
Behöver du vinterdÀck till din BMW?

Latest posts by DĂ€ckBanditen (see all)

LĂ€mna en kommentar